De Oplossing van Nederland

Interpolis

Projectbeschrijving

In 2013 ontwikkelde Interpolis samen met DigitasLBi De Oplossing van Nederland; een digitaal concept dat ‘social business’ in het hart van de bedrijfsvoering van Interpolis plaatst. Op Deoplossingvan.nl (vanaf nu DOV) worden in samenwerking met inventieve Nederlanders, nieuwe verzekeringsvormen en ideeën voor het minimaliseren van schade en risico’s ontwikkeld. DOV is niet een eenmalig initiatief, het platform levert een continue bijdrage aan de business- en merkdoelstellingen van Interpolis.

Voor/over product of dienst

Op DOV wordt de praktische kennis van Nederlanders en de specifieke expertise van Interpolis samengebracht. Iedereen, van brandweermannen, ex-inbrekers tot buren en families, wordt uitgenodigd om mee te denken over het eerste thema; wonen. Bezoekers bekijken de content op het platform, plaatsen oplossingen, stemmen op oplossingen en delen deze op social media. Interpolis belooft de beste oplossing samen met de winnaar te realiseren en te ondersteunen met €5000,- startkapitaal!

Doelstellingen

Interpolis wil het gebrek aan vertrouwen in de verzekeringsmarkt doorbreken, zij vindt dat verzekeren anders kan. Door in gesprek te gaan met haar klanten, wil Interpolis innoveren en de merkvoorkeur, klanttevredenheid en koopintentie laten stijgen. Een ambitieuze doelstelling voor een low-interest onderwerp als verzekeringen. Om te beginnen (1e fase) stelde Interpolis een target van 900 geplaatste oplossingen op het platform. En we hoopten natuurlijk op een goede winnaar.

Doelgroep

Heel Nederland mocht meekijken en meedoen. Met een TV- en radiocampagne werd awareness voor DOV gecreëerd. Klanten van Interpolis werden benaderd via de eigen kanalen. Hierbij hanteerden we de ‘90-9-1 rule of engagement’; 1 procent actieve participatie, 9% passieve participatie, 90% kijkers.

Gekozen strategie

De perceptie heerst dat verzekeraars slechts uit eigen belang handelen en niet naar klanten luisteren. Logisch dat mensen eerder op het advies van familie, vrienden of buren vertrouwen als het om de risico’s in hun leven gaat, dan op een commerciële verzekeraar. Interpolis bundelt daarom vanaf nu de krachten en bedenkt samen met heel Nederland nieuwe producten en diensten. Zo wordt Interpolis het eerste ‘open-source’ verzekeringsmerk van Nederland! Open en transparant in alles wat zij doet.

Gebruikte media en middelen

Om het platform te activeren ontwikkelde Interpolis een geïntegreerde campagne. Invloedrijke bloggers werden gevraagd mee te doen en we brachten een introductievideo uit. De geplaatste oplossingen op het platform werden vervolgens in verschillende media gebruikt, zoals op TV, radio en in online banners.

Behaalde resultaten

Alle doelstellingen zijn behaald of overtroffen. Interpolis mag zich de eerste ‘open-source’ verzekeraar van Nederland noemen. Merkvoorkeur en koopintentie stegen significant en van de 2352 oplossingen won een simpele maar opvallend effectieve raamprotectie ter voorkoming van inbraak. Minister Opstelten bestelde direct 5.000 stuks en binnenkort ligt de winnende oplossing in de schappen van de Interpolis preventiewinkel.

Totaal besteed budget

Het budget tot en met de eerste fase was €120.000,-.

Aanvullende opmerkingen

De Oplossing Van is geen eenmalig initiatief. We zijn pas net begonnen! Met het eerste thema hebben we relevante learnings opgedaan. Op basis hiervan wordt het platform op dit moment technisch, interactief en conceptueel verder ontwikkeld. Interpolis heeft namelijk hoge ambities. Komend jaar zoekt zij o.a. naar nieuwe oplossingen met betrekking tot zorgverzekeren.

Daarom een SpinAward waardig

De Oplossing Van zet ‘social business’ in het hart van de bedrijfsvoering van Interpolis. Een gedurfde stap voor een verzekeraar met grote impact op business-innovatie en merkvoorkeur. En dat alles op de typisch glasheldere manier van Interpolis.

Bekijk de website van De oplossing van